Ο Παναγιώτης Κουλουράς, μέσα από την τέχνη του, τη ζωγραφική, βρήκε τον προσωπικό του τρόπο να αντισταθεί στην κοινωνική λήθη και στην ταχύτητα της πληροφόρησης. Πινέλα, μπογιές, θραύσματα μαρμάρου και καθημερινές φωτογραφίες εφημερίδων από γεγονότα που συγκλονίζουν τον κόσμο, αποτελούν τις πρώτες ύλες για την έκθεση του «Εφήμερα Μνημεία».

Ads

της Τζένης Τσιροπούλου

Το λευκό σώμα του μαρμάρου γίνεται το φόντο της μνήμης. Όπως δηλώνει ο εικαστικός στο tvxs «Το μάρμαρο αντανακλά την έννοια της μνημειακότητας και όταν αποτυπώνεται μια ζωγραφιά πάνω του ορίζεται ως μνήμη».

Ο τίτλος της έκθεσης «Εφήμερα Μνημεία» υποδηλώνει ένα οξύμωρο σχήμα. Η έννοια του φευγαλέου σε μια αέναη μάχη με τη θέση της στο χωροχρόνο. Ο δημιουργός αυτού του μαρμάρινου «ψηφιδωτού» αναφέρει χαρακτηριστικά ότι, «Αυτό που ζωγραφίζω πάνω στο μάρμαρο δεν είναι το γεγονός καθαυτό αλλά η πληροφορία που έχω δεχτεί από τα ΜΜΕ. Το γεγονός θα μπορούσε ακόμα και να μην έχει γίνει πραγματικά. Όλες αυτές οι πληροφορίες που δεχόμαστε, τα σημεία, διαμορφώνουν την κοινωνική μας συνείδηση. Δεδομένης και της ταχύτητας των πληροφοριών στις μέρες μας, κάθε σημερινή είδηση αύριο «πετιέται». Θεωρώ πολύ σημαντικό το να θυμόμαστε. Η μνήμη είναι αυτό που μας κρατάει ζωντανούς, αλλιώς θα χανόμασταν».

Ads

Στην επιλογή της φωτογραφίας, που θα απαθανατιστεί ζωγραφικά στο μάρμαρο, συντελεί η αισθητική αντίληψη του Παναγιώτη Κουλουρά αλλά και η ένταση της εκάστοτε είδησης. «Είναι αδιαμφισβήτητα ένας συνδυασμός πραγμάτων. Εάν ένα γεγονός είναι συγκλονιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν μπορείς να το παραμερίσεις. Επιλέγω τη φωτογραφία που μου δίνει τις καλύτερες δυνατές πληροφορίες».

Περίπου 80 εικόνες βρίσκονται ήδη στην γκαλερί που φιλοξενείται η έκθεση και κάθε εβδομάδα προστίθεται ακόμα μία από την επικαιρότητα. Όπως σχολιάζει ο κ.Κουλουράς, «Δε φανταζόμουνα ότι το τελευταίο έτος θα συνοδευόταν από τόσο συγκλονιστικά γεγονότα. Οι φωτιές στην Αττική, η 5η Μάη στη marfin, η επίθεση στην Kούνεβα, η δολοφονία του Γρηγορόπουλου, η ομάδα κρούσης των ισραηλινών που επιτέθηκαν στο Στόλο της Ελευθερίας, οι εκλογές στην Αμερική που πήρε την προεδρία ο Ομπάμα είναι μόνο μερικά από τα παγκόσμια συμβάντα που επέλεξα να ζωγραφίσω».

Ο Παναγιώτης Κουλουράς δε συνήθιζε να διαβάζει συχνά εφημερίδες. Ένιωθε περισσότερο θεατής, αποστασιοποιημένος από τα δρώμενα του κόσμου. Μετά από δύο χρονιά συνεχούς ενημέρωσης, όπως αναφέρει ο ίδιος, «Νιώθω ότι συμμετέχω πιο πολύ. Νιώθω περισσότερο πολίτης, όχι αυτής της χώρας, αλλά αυτού του κόσμου. Κάνω τη δουλειά μου σαν ζωγράφος και αυτή είναι η δικιά μου συμμετοχή. Ο ρόλος μου είναι αυτός του παρατηρητή. Δεν επιλέγω να κρίνω για αυτό άλλωστε και ο τίτλος κάθε έργου μου είναι ο τίτλος του άρθρου που εικονογραφούσε η φωτογραφία».

Το καταλυτικό γεγονός, που έγινε η εκκίνηση αυτής της καλλιτεχνικής καταγραφής της ιστορίας, που γράφεται καθημερινά, ήταν η δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου και η εξέγερση του Δεκέμβρη. «Μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε μεστώσει μέσα μου αυτό που ένιωθα. Δυνατά μπήκα σε αυτήν την ιστορία με το γεγονός της δολοφονίας του Γρηγορόπουλου και τα επεισόδια στην Αθήνα. Τότε ένιωσα ότι πρέπει να συμμετέχω σαν πολίτης, να πάρω θέση και άρχισα να μπαίνω πιο βαθιά στα γεγονότα. Ο κάθε άνθρωπος μέσα από αυτό που επιλέγει να κάνει, μπορεί να δημιουργήσει κάτι καλό, ακόμα κι αν δεν αλλάξουμε τον κόσμο».

«Εφήμερα Μνημεία»
Γκαλερί «Siakos-Hanappe»
Μαραγκού 16 Γλυφάδα
τηλ.: 210-8982510.
Διάρκεια έως 22 Ιανουαρίου (Τρ.-Παρ. 12-8 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ.).
Έργα του ζωγράφου εκτίθενται και στην ομαδική έκθεση «Ο χρόνος, οι άνθρωποι, οι ιστορίες τους» στο Μουσείο Μπενάκη.
www.koulourasp.blogspot.com