Στις 06:30 το πρωί της Δευτέρας, φορτηγά της εταιρείας ΑΚΤΩΡ Α.Ε. κατέφτασαν στην πλατεία του Α’ Νεκροταφείου προκειμένου να ξεκινήσουν τις εργασίες κατασκευής 4όροφου υπόγειου πάρκινγκ. Χρειάστηκε η παρέμβαση των κατοίκων της περιοχής και δημοτικών συμβούλων του δήμου Αθηναίων, που είχαν καλέσει για περιφρούρηση του χώρου έπειτα από σχετικές πληροφορίες, ώστε τα φορτηγά να απομακρυνθούν τελικά λίγες ώρες αργότερα. Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Μεταφορών διευκρινίζει πως η καθυστέρηση υλοποίησης του έργου οφείλεται σε προσφυγές κατοίκων της περιοχής, ενώ επισημαίνει ότι οι εργασίες θα προχωρήσουν μόνον εφόσον το ζητήσει το δ.σ. του δήμου Αθηναίων.

Ads

Το εν λόγω έργο εντάσσεται στα «Ολυμπιακά έργα», ενόψει των αγώνων στην Αθήνα το 2004. Η πρώτη επιχείρηση να προχωρήσει η κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Α’ Νεκροταφείου, διαστάσεων 45×85, πραγματοποιήθηκε το 2006, όταν ξηλώθηκαν τα κάγκελα της πλατείας, τα παγκάκια και τα φώτα του δήμου. Τελικά, οι εργασίες σταμάτησαν έπειτα από επέμβαση των κατοίκων. Η ιστορία επαναλήφθηκε το πρωί της Δευτέρας, όταν τα φορτηγά της εταιρείας έφτασαν στην πλατεία, η οποία διαθέτει συνολικά 114 δέντρα, ορισμένα από τα οποία αιωνόβια. Επιπλέον, το Α’ Νεκροταφείο αποτελεί σημαντικό μνημείο, ενώ έχει άμεση σχέση με τη ζώνη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας.

Διαθέτοντας, ωστόσο, πληροφορίες ότι πρόκειται να ξεκινήσουν τα έργα υλοποίησης του έργου, οι κάτοικοι συγκεντρώθηκαν από νωρίς στο χώρο. Όπως δηλώνει στο tvxs.gr, η κ. Μαρία Ξανθού, διαμερισματική σύμβουλος της 2ης δημοτικής κοινότητας, ακολούθησαν παρεμβάσεις της κ. Ελένης Πορτάλιου και άλλων δημοτικών συμβούλων, καθώς εκπρόσωπος του υπογείου Μεταφορών μετέβη στο σημείο για να δώσει την εντολή να ξεκινήσουν οι εργασίες. Κάτοικοι και δημοτικοί σύμβουλοι ξεκαθάρισαν πως δεν μπορούν να ξεκινήσουν οι εργασίες σε ένα χώρο που αποτελεί ιδιοκτησία του δήμου Αθηνών και πως θα πρέπει το δημοτικό συμβούλιο να αποφανθεί για αυτό το θέμα. Το θέμα δεν έχει συζητηθεί το τελευταίο διάστημα στο νέο δημοτικό συμβούλιο, ωστόσο, σύμφωνα με την κ. Ξανθού υπάρχουν πληροφορίες ότι στη δημοτική ομάδα έχει αναφερθεί το θέμα, αλλά δεν έχει υπάρξει καμία απόφαση.

Όπως εξηγεί η κ. Ξανθού, «η εταιρεία διαθέτει όλες τις άδειες – και τις άδειες κοπής δέντρων – μέσω του υπουργείου Μεταφορών και όχι από το δήμο Αθηνών. Έχουν δηλαδή τα επίσημα έγγραφα για να ξεκινήσουν τις εργασίες. Το θέμα είναι ότι από τη στιγμή που πρόκειται για οικόπεδο του δήμου Αθηνών, δεν μπορούν να προχωρήσουν χωρίς να δώσει έγκριση ο δήμος Αθηνών». Με πρωτοβουλία της Ανοιχτής Πόλης το θέμα θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο τη Δευτέρα. «Το Α’ Νεκροταφείο δεν χρειάζεται πάρκινγκ. Βρίσκεται μέσα σε δακτύλιο, που σημαίνει ότι δεν έχουν πρόσβαση όλα τα αυτοκίνητα, έχει άμεση σχέση με τη ζώνη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας και είναι ένα μνημείο της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Επίσης, στην πλατεία βρίσκονται 114 δέντρα, που έχουν και ένα οικοσύστημα και δεν θα έπρεπε αυτή τη στιγμή να γίνει ένα πάρκινγκ που δεν χρειάζεται, αφού λίγο παρακάτω υπάρχει άλλο το οποίο υπολειτουργεί. Πάνε να κάνουν μια οικολογική καταστροφή».

Ads

Παρότι ο δήμαρχος Αθηνών Γ. Καμίνης δεν έχει πάρει επισήμως θέση πάνω στο θέμα, σύμφωνα με την κ. Ξανθού, «η παρέμβασή του μέσω κάποιου διευθυντή είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση των φορτηγών στις 10:30 περίπου το πρωί. Η Ανοιχτή Πόλη ήταν σε επαφή με τη διοίκηση του δήμου Αθηνών και έλαβε το μήνυμα ότι επιχειρείται να βρεθούν οι υπεύθυνοι του υπουργείου Μεταφορών, ώστε να υπάρξει μια συνεννόηση καθώς δεν επιθυμούν να προχωρήσουν οι εργασίες κατασκευής του γκαράζ».

«Το θέμα είναι ότι ο Μπόμπολας έχει υπογράψει σύμβαση με το υπουργείο Μεταφορών και θα τρέξουν και ρήτρες, ο Μπόμπολας θα αποζημιωθεί για το γεγονός ότι δεν ξεκινά το έργο. Και πρόκειται να πάρει πριμοδότηση από τη σύμβαση έργου 4.000 ευρώ για κάθε θέση πάρκινγκ… και μιλάμε για 350 θέσεις», υπογραμμίζει η διαμερισματική σύμβουλος.

Η απάντηση του υπουργείου Μεταφορών

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Μεταφορών, επισημαίνει πως η καθυστέρηση υλοποίησής του έργου κατασκευής του υπόγειου χώρου στάθμευσης στην περιοχή του Α’ Νεκροταφείου οφείλεται σε προσφυγές κατοίκων της περιοχής, ενώ επισημαίνει ότι οι εργασίες θα προχωρήσουν μόνον εφόσον το ζητήσει το δ.σ. του δήμου Αθηναίων.

Σύμφωνα με το υπουργείο, η δημοπράτηση του έργου έχει γίνει από το 2002, έχοντας όλες τις εγκρίσεις κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η ανάθεση του έργου έγινε το 2005 με σύμβαση παραχώρησης. Με το αρ.6105/29-08-2008 έγγραφο του δήμου Αθηναίων εγκρίνονται οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά τη φάση κατασκευής, ενώ με το αρ.7310/13-10-2008 έγγραφο του Δήμου Αθηναίων εγκρίνεται η Οριστική Κυκλοφοριακή Μελέτη του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων της Πλατείας του Α΄ Νεκροταφείου.

Ακολούθησαν προσφυγές κατοίκων της περιοχής: στις 14/03/2008 προς την Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας που απορρίφθηκε με την αρ. 592/2008 Απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας και στις 30/09/2009 ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, που επίσης απορρίφθηκε με την 605/2009 Απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.

Στις 27/09/2010 κοινοποιήθηκε στις υπηρεσίες του υπουργείου από την Ειδική Γραμματεία Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας έγγραφο με το οποίο η Ειδική Γραμματέας διαβιβάζει στη Γενική Γραμματεία Χωροταξίας υπόμνημα 157 κατοίκων της περιοχής Μετς για ανάκληση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, καθώς και τις θετικές γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών για τις κυκλοφοριακές συνδέσεις του γκαράζ, ισχυριζόμενοι ότι δεν έχει προηγηθεί ολοκληρωμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή μελέτη στην περιοχή.

Ωστόσο, σημειώνει το αρμόδιο υπουργείο, όπως προκύπτει από τα πραγματικά στοιχεία, καθώς και από την 08/07/2010 τεχνική έκθεση του Συμβούλου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, η υλοποίηση του υπόγειου χώρου στάθμευσης θα γίνει σύμφωνα με την εγκεκριμένη Μ.Π.Ε., όπου οι θέσεις εισόδων – εξόδων έχουν μελετηθεί και σχεδιαστεί έτσι ώστε η κυκλοφορία να γίνεται χωρίς περιπορείες και επιβάρυνση του τοπικού οδικού δικτύου σύμφωνα με τις υφιστάμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της περιοχής με αποτέλεσμα κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό όφελος της περιοχής.

Μετά την περαίωση του έργου, η ισόγεια επιφάνεια της πλατείας, για την οποία υπάρχει μέριμνα υψηλής φύτευσης, αποδίδεται σε κοινή χρήση στο δήμο, ενώ μετά τη λήξη του χρόνου παραχώρησης ολόκληρος ο σταθμός μπορεί να αποδοθεί στο δήμο, έτοιμος για τη συνέχιση της λειτουργίας του, καταλήγει το υπουργείο.