Εντός των επομένων ημερών, πιθανόν αύριο ή μεθαύριο, το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να καταθέσει τροπολογία τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες, με βάση την οποία καθιερώνεται ως πράξη πλημμεληματικού χαρακτήρα η άρνηση πληρωμής εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή διοδίων και άρα όσοι αρνούνται να πληρώσουν εισιτήριο ή να καταβάλουν το πρόστιμο θα βρίσκονται αντιμέτωποι με ποινές φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες. Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην επιτροπή της Βουλής.

Ads

Οι παραβάτες που θα εντοπίζονται, θα καλούνται να πληρώσουν το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται ήδη κι αν αρνηθούν, θα διώκονται ποινικά για πλημμέλημα, που επισύρει ποινές μέχρι και τρεις μήνες. Η ίδια τροπολογία θα καθιερώνει ως παράβαση και την άρνηση πληρωμής διοδίων.

Από την πλευρά τους εκπρόσωποι φορέων και κατοίκων της βορειοανατολικής Αττικής που συμμετέχουν στο Πανελλαδικό Συντονιστικό του κινήματος «Δεν πληρώνω», σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν, χαρακτήρισαν «πολιτική και φρονηματική» τη δίωξή τους και τόνισαν ότι «ο αγώνας είναι δίκαιος και δεν πρόκειται να υποχωρήσουν».

Ο Κώστας Παπαδάκης, νομικός σύμβουλος της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων ΒΑ Αττικής, έκανε λόγο για «κλασική περίπτωση δίωξης πολιτικού λόγου» και μίλησε για νομικό αδιέξοδο από πλευράς των παραχωρησιούχων εταιρειών, αφού όπως είπε, στην περίπτωση των διωκόμενων μελών, δεν υπάρχει αδίκημα. «Γίνεται μια προσπάθεια για ποινικοποίηση του αγώνα των κατοίκων χωρίς κανένα ατομικό ενοχοποιητικό στοιχείο», ανέφερε.

Ads

Η δημοτική σύμβουλος Ωρωπού Ιωάννα Στεργίου, αφού επεσήμανε ότι στην ευρύτερη περιοχή του Ωρωπού υπάρχουν οκτώ σταθμοί διοδίων, έκανε λόγο για παραλείψεις και παρατυπίες από πλευράς της κατασκευάστριας εταιρείας σε σχέση με τις συμβάσεις παραχώρησης έργων.

«Εκφράζουμε το δίκαιο και το νόμιμο ενάντια στο άδικο και παράνομο», τόνισε ο Χρήστος Παναγής και υποστήριξε ότι η σύμβαση θα έπρεπε να έχει καταγγελθεί ήδη από το ίδιο το Δημόσιο, αφού πολλά έργα και μελέτες, ενώ έχουν πληρωθεί, δεν έχουν υλοποιηθεί.

«Το αίτημά μας γεννήθηκε από την ασυδοσία της κυβέρνησης και τον εταιρειών», ανέφερε ο Σταύρος Κουδούνης, ενώ επεσήμανε ότι ειδικά για τους κατοίκους στις περιοχές της ΒΑ Αττικής, το κόστος των διοδίων θα έπρεπε να είναι γύρω στα 0,45 λεπτά με βάση τα χιλιόμετρα που διανύουν, ενώ πληρώνουν 2,5 ευρώ.

«Δεν είμαστε τζαμπατζήδες. Τζαμπατζήδες είναι όσοι κρύβονται πίσω από αυτές τις συμβάσεις, πίσω από αυτή τη διαπλοκή που σήμερα πληρώνουμε όλοι», τόνισε ο Στράτος Λουπάτατζης και υπογράμμισε ότι «τα μέλη του κινήματος είναι άνθρωποι από όλους τους πολιτικούς χώρους, ενεργοί πολίτες στον τόπο τους».

Ο Κώστας Λίτσας, αναφερόμενος στις μηνύσεις που κατατέθηκαν, είπε ότι «η δίωξη είναι πολιτική, άρα και η λύση πρέπει να είναι πολιτική». Η Μαρία Γασπαρινάτου, εκπροσωπώντας το κίνημα «Δεν πληρώνω» για την Αττική Οδό, τόνισε ότι το συγκεκριμένο οδικό δίκτυο πρέπει να παραχωρηθεί στο Δημόσιο, αφού οι εταιρείες έχουν εισπράξει ήδη τα προβλεπόμενα από τη σύμβασή τους κέρδη.

Εν τω μεταξύ, έντονη αντιπαράθεση σημειώθηκε και πάλι στην Βουλή μεταξύ κυβέρνησης και Αριστεράς. Ο υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας, μιλώντας σήμερα κατά τη διάρκεια της ψήφισης από την αρμόδια επιτροπή του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες επιτέθηκε στην αντιπολίτευση και κυρίως στον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ για το κίνημα «Δεν Πληρώνω». Τόσο ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας όσο και ο υφυπουργός Σπύρος Βούγιας κατηγόρησαν όσους «ενισχύουν αντιλήψεις ‘δεν πληρώνω – δεν πληρώνω’ και στους άλλους τα φορτώνω».

«Η γενικευμένη ενθάρρυνση κάποιων στο να μην πληρώνουν οι πολίτες δεν ευνοεί τελικά τους πολλούς. Αν αφήσουμε η τάση αυτή να γίνει μόδα, τότε δεν θα πληρώνουμε ούτε ΦΠΑ, ούτε ενοίκιο», τόνισε ο Δημήτρης Ρέππας και πρόσθεσε ότι «αν η Ελλάδα αποκτήσει ταυτότητα ανομίας, τότε θα είναι μια χώρα εντελώς ανυπόληπτη». «Η ενθάρρυνση να μην πληρώνουν κάποιοι οδηγεί σε επόμενο στάδιο στην ανομία», πρόσθεσε ο Σπύρος Βούγιας.

«Η κυβέρνηση ξέρει να κουνά το δάχτυλο στους πολίτες που, με αξιοπρέπεια, μετέχουν στο κίνημα ‘δεν πληρώνω’ και όχι στα πολιτικά πρόσωπα που βαρύνονται με σκάνδαλα και είναι θωρακισμένα με ατιμωρησία», απάντησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης. «Είναι ανόητο να νομίζει κανείς ότι ένα κόμμα, πατώντας ένα κουμπί, μπορεί να καθοδηγεί ένα κίνημα που στηρίζεται από όλα τα κόμματα», πρόσθεσε.

«Ο πρώτος τζαμπατζής είναι το ελληνικό κράτος, που δεν απαντά στην καταστρατήγηση των νόμων που το ίδιο έκανε τόσα χρόνια, υπερχρεώνοντας με τοκογλυφικά επιτόκια τις Συγκοινωνίες. Μόνο το 2009, η επιδότηση του εισιτηρίου ήταν 75 εκατ. ευρώ, ενώ οι τόκοι τον ίδιο χρόνο έφτασαν στα 74 εκατ. ευρώ», δήλωσε ο εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Παπακωνσταντίνου.

Παράλληλα, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Κώστας Γείτονας και Χρήστος Μαγκούφης επικρότησαν την πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει τροπολογία ενάντια στο κίνημα «Δεν Πληρώνω», η οποία όπως ανακοίνωσε ο Δημήτρης Ρέππας θα συμπεριληφθεί στο εν λόγω νομοσχέδιο. «Είναι χρέος και υποχρέωση της να προστατεύσει την δημόσια περιουσία», τόνισαν.

«Μια ποινική ρύθμιση δεν θα προσφέρει τίποτα, παρά μόνο γραφειοκρατικό φόρτο στα δικαστήρια. Μπορεί απλούστερα και ευκολότερα, κάθε ένας που παραβαίνει το νόμο να καλείται να πληρώσει το πρόστιμο στην εφορία, όπως κάνει για όλες του τις φορολογικές υποχρεώσεις»,υπογράμμισε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νάσος Αλευράς.

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας η άρνηση καταβολής διοδίων θα αντιμετωπίζεται ως παράβαση του ΚΟΚ, σημειώνοντας ότι η ρύθμιση μελετάται και θα κατατεθεί στη Βουλή.

Παράλληλα, αναφερόμενος στις διαπραγματεύσεις με τις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες ο υπουργός δήλωσε ότι
γίνονται με στόχο τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και του συμφέροντος των πολιτών, αλλά η ουσία των συμβάσεων αυτών δεν μπορεί να αλλάξει γιατί υπάρχουν δεσμεύσεις και υποχρεώσεις και των δύο πλευρών. Επιπλέον διευκρίνισε ότι δεν μπορεί να αλλάξουν οι ουσιαστικοί όροι των συμβάσεων γιατί υπάρχει κίνδυνος προσβολής από τρίτους που έχουν αποκλεισθεί από τα έργα.

Τέλος, ο υπουργός Μεταφορών πραγματοποίησε ορισμένες αλλαγές στο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες. Από το νομοσχέδιο απάλειψε την αναφορά που άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ιδρύει ο ΟΑΣΑ ανώνυμες εταιρίες, ενώ στο νομοσχέδιο προβλέπεται και η διαγραφή των οφειλών του ΟΑΣΑ όχι μόνο προς το δημόσιο, όπως ίσχυε αρχικά, αλλά και προς το ΙΚΑ και τα άλλα Ασφαλιστικά Ταμεία,