Εικοσιτέσσερα άτομα προσλήφθηκαν το διάστημα Δεκέμβριος 2010-Ιανουάριος 2011 στον ΟΑΣΘ, τα οποία στο σύνολό τους είναι παιδιά ή άλλα συγγενικά πρόσωπα μετόχων και συνδικαλιστών του Οργανισμού. Πρόκειται για 14 διοικητικούς, 4 τεχνίτες, δύο βοηθούς τεχνίτη και 4 καθαρίστριες.

Ads

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη», οι διορισμοί έγιναν εν κρυπτώ κατόπιν συνεννόησης μεταξύ των στελεχών του ΟΑΣΘ και ορισμένων εκ των συνδικαλιστών, χωρίς προηγουμένως οι νέες θέσεις εργασίας να δημοσιοποιηθούν ούτε στον Τύπο ούτε και στην ιστοσελίδα της επιχείρησης. Τη στιγμή μάλιστα, που τα εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 40%, με τον ισχυρισμό ότι κινδυνεύουν η βιωσιμότητα και η κερδοφορία της επιχείρησης μετά την περικοπή μέρους της κρατικής επιδότησης.

Ωστόσο οι προσλήψεις θεωρούνται νομότυπες, αφού ο νόμος ο οποίος διέπει τη λειτουργία του ΟΑΣΘ επιτρέπει αυτού του είδους τη διαδικασία για ένα ποσοστό επί των προσλήψεων. «Αυτό που συνέβη είναι μεν νομότυπο, αλλά συγχρόνως και ανήθικο, αφού σε εκατοντάδες νέους που ψάχνουν απεγνωσμένα κάποια δουλειά δεν δόθηκε η παραμικρή δυνατότητα, η ψευδαίσθηση έστω, να διεκδικήσουν και εκείνοι μία θέση εργασίας», σημειώνει ένα από τα παλαιότερα διοικητικά στελέχη του ΟΑΣΘ στην εφημερίδα. «Ό,τι πετύχαμε με τον οικονομικό εξορθολογισμό των τελευταίων χρόνων πάει στράφι. Οι νέες προσλήψεις μπορεί να ήταν αναγκαίες οι περισσότερες, θα κοστίσουν όμως περισσότερα του 1 εκατομμυρίου ευρώ ετησίως», επισημαίνει ένα εκ των κορυφαίων στελεχών.

Στο μεταξύ, αδιαφάνεια χαρακτηρίζει και τις υπόλοιπες προσλήψεις, σύμφωνα με την εφημερίδα, που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό. Για κάθε κατηγορία-ειδικότητα συντάσσεται ένας αξιολογικός πίνακας με τη βαθμολογία που συγκεντρώνει ο κάθε υποψήφιος βάσει κάποιων μορίων, όμως ο πίνακας καταρτίζεται με βάση αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά κριτήρια. Δηλαδή, βαθμολογούνται η κατοχή πτυχίου, η οικογενειακή κατάσταση, η εντοπιότητα, ακόμη και ο βαθμός συγγένειας με κάποιον εκ των μετόχων, αλλά ακολουθεί στη συνέχεια η βαθμολόγηση της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού, «διαδικασία η οποία συχνά φέρνει τα πάνω κάτω στην αρχική κατάταξη των υποψηφίων», όπως αναφέρει ένας εκ των παλαιότερων οδηγών.

Ads

Ο ιδιος επισημαίνει ότι «περίπου το 60% από τους σχεδόν 2.600 εργαζόμενους είναι συγγενείς μετόχων ή στενοί γνώριμοί τους». Ενώ, ένας άλλος οδηγός παραδέχεται ότι «εγώ δεν είχα καμία συγγένεια με μέτοχο. Πλήρωσα όμως σε κάποιον από αυτούς ο οποίος δεν είχε παιδιά ή άλλους συγγενείς να διορίσει 15.000 ευρώ και η δουλειά μου έγινε». Παράλληλα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, μερίδιο στις προσλήψεις έχει και το Σωματείο Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ αλλά και βουλευτές της Θεσσαλονίκης.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από το μέρισμα, μία σημαντική μερίδα των μετόχων εισπράττει και γύρω στα 2 εκατ. ευρώ ετησίως από τον ίδιο τον ΟΑΣΘ ως ενοίκιο των εγκαταστάσεων, οι οποίες ανήκουν στους ίδιους τους μετόχους. Δηλαδή, ο Οργανισμός, επειδή δεν διαθέτει δικές του εγκαταστάσεις (αμαξοστάσια, συνεργεία κ.λπ.), τις νοικιάζει στο μεγαλύτερο μέρος τους από έναν συνεταιρισμό με την επωνυμία «Ηρακλής», που ανήκει κατά κύριο λόγο σε μετόχους του ΟΑΣΘ. Μάλιστα, ενώ τελευταία όλες οι εμπορικές συμβάσεις ενοικίασης έχουν μειωθεί κατά περίπου 20% λόγω της οικονομικής κρίσης, στον ΟΑΣΘ δεν συνέβη κάτι τέτοιο, αφού ο μισθωτής (οι μέτοχοι του Οργανισμού δηλαδή) δεν ζήτησε κάτι τέτοιο από τον εκμισθωτή (δηλαδή από τον… εαυτό τους).