Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα διεξαχθεί από τις 14 μέχρι τις 23 Μαρτίου και το Tvxs.gr θα βρίσκεται εκεί για να καλύψει ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ του είδους. Αναλύοντας σταδιακά τα τμήματα του Φεστιβάλ, σήμερα κάνουμε μία στάση και παρουσιάζουμε ορισμένα από τα highlights της φετινής διοργάνωσης. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
Στην πρώτη μας ματιά στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάσαμε τα δύο σπουδαία αφιερώματα στον πρόωρα χαμένο Καναδό κινηματογραφιστή Πίτερ Ουιντόνικ, καθώς και στον Γάλλο σκηνοθέτη Νικολά Φιλιμπέρ, ο οποίος αναμένεται να δώσει το παρών στη διοργάνωση.
 
Αποκαλυπτικά, μαχητικά, με ανατρεπτική διάθεση και κριτική ματιά, τα ντοκιμαντέρ του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα αναμένεται και φέτος να χαρίσουν στους θεατές, δυνατές βιωματικές εμπειρίες.
 
Με την αντίστροφη μέτρηση για το 16ο ΦΝΘ να έχει ήδη ξεκινήσει και την αυλαία του Φεστιβάλ να σηκώνεται την Παρασκευή 14 Μαρτίου, παρουσιάζουμε σήμερα ορισμένα από τα highlights της φετινής διοργάνωσης.
 
Υποψήφιο στα φετινά Όσκαρ στην Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το ντοκιμαντέρ “Η Εικόνα που Λείπει” του σκηνοθέτη Ρίτι Παν από την Καμπότζη, έχει προκαλέσει αίσθηση, αποσπώντας ήδη το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών.

Ads

image

Ο δημιουργός, επιζών ο ίδιος των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν οι Κόκκινοι Χμερ, αποτυπώνει αυτές τις μαύρες σελίδες στην πρόσφατη ιστορία της πατρίδας του.



 
Η πολυβραβευμένη Τσέχα ντοκιμαντερίστρια Χελένα Τρεστίκοβα, η Γαλλίδα Κλερ Σιμόν, η οποία κινείται με ευελιξία ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ, και ο ταλαντούχος Αργεντινός δημιουργός Σαντιάγκο Μίτρε, καταγράφουν μέσα από τα πιο πρόσφατα ντοκιμαντέρ τους, “Βόιτα Λάβιτσκα: στα πάνω και στα κάτω”, “Ανθρωπογεωγραφία” και “Los posibles” αντίστοιχα, την εύθραυστη ανθρώπινη πραγματικότητα.


 
Μοιρασμένη ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία είναι η πορεία της Κλερ Σιμόν. Από τις πιο αξιόλογες κινηματογραφικές φωνές, η δημιουργός υπηρετεί το σινεμά μέσα από πολλαπλούς ρόλους ως σεναριογράφος, ηθοποιός, διευθύντρια φωτογραφίας, μοντέζ και σκηνοθέτιδα. 


 
Ιδιαίτερα δημοφιλής στην πατρίδα της, η Σιμόν έχει να επιδείξει μια χαρισματική οπτική: λιτή, εξαιρετικά άμεση (λόγω των ντοκιμαντερίστικων καταβολών της) και αβίαστα ανθρωποκεντρική. Σύμφωνα με την ίδια, το σινεμά είναι ένας τρόπος παρατήρησης και αντίδρασης στην πραγματικότητα.

image
 
Γι’ αυτό και στις ταινίες της παρατηρούμε να εμπεριέχεται η μαγιά του ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτοντας δεξιοτεχνικά την αλήθεια πίσω από τη μυθοπλασία. Στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο η Γαλλίδα δημιουργός έδωσε το παρών, καθώς είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αντιπροσωπευτικές στιγμές της φιλμογραφίας της.

image
 
Παράλληλα η Κλερ Σιμόν, στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο 54ο ΦΚΘ και αναφερόμενη στο θέμα του απόλυτου ρεαλισμού, καθώς και για το αν μία ταινία είναι προβολή ή αντανάκλαση, η σκηνοθέτιδα εξήγησε:
 
«Πιστεύω ότι δεν υπάρχει προβολή, αλλά και ότι ταυτόχρονα υπάρχει. Μπορεί να είναι όμορφη, αλλά ενίοτε για μένα πολύ αλαζονική. Θέλω να βλέπω την κατασκευή εντός πραγματικότητας. Η μετριοπάθειά μου είναι να πάρω την πραγματικότητα και να προσπαθήσω να τη διερευνήσω, να ανακαλύψω τι βρίσκεται μέσα της. Ίσως κάνω προβολή όσον αφορά σε αυτό, ωστόσο δεν έχει σημασία αφού πάντα υπάρχουν προβολές…»
 
Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ “Επιστροφή στη Χομς” του Ταλάλ Ντέρκι (Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ Σάντανς) είναι μια καθηλωτική εκ των έσω ματιά στον πόλεμο που μαίνεται ακόμη στη Συρία, με την κάμερα να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής τα όπλα των ανταρτών.

image
 
Οι αληθινές ιστορίες πίσω από τις ταινίες “Σκυλίσια Μέρα” του Σίντνεϊ Λιούμετ και “Argo” του Μπεν Άφλεκ, ξεδιπλώνονται στα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ “Ο Σκύλος” των Άλισον Μπεργκ και Φρανκ Κερόντρεν και “Ο Άνθρωπός μας στην Τεχεράνη” των Ντρου Τέιλορ και Λάρι Ουάινσταϊν.

image
 
Ο μεγαλύτερος πυγμάχος όλων των εποχών είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο ντοκιμαντέρ “Οι δοκιμασίες του Μοχάμεντ Άλι” του Μπιλ Σίγκελ.

image

Ο Μοχάμεντ Άλι όταν δεν μαχόταν με τις γροθιές του, ύψωνε τη φωνή του ενάντια στον ρατσισμό και την προκατάληψη, γεγονός που τον κατέστησε σύμβολο για τη διεκδίκηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. 



 
Οι ταινίες περιλαμβάνονται σε ενότητες που χρηματοδοτούνται, μεταξύ άλλων δράσεων του 16ου ΦΝΘ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.
 
image
 
Το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 14 Μαρτίου, έως και την Κυριακή 23 Μαρτίου.